دکتر ابراهیم ساتلیخ محمدی

تشخیص تنگی در شریان های اندام تحتانی [PAD]                                                                             دستگاه ABI

                          عدم تشخیص به موقع تنگی در شریانهای پا منجر به زخم،گانگرن ویا قطع عضو خواهد شد.

تقریبا 70 درصد از بیمارانی که تنگی در شریانهای پا دارند هیچگونه علامتی ندارند تست ساده ABI  [که در این مرکز انجام می شود] بهترین روش به منظور تشخیص به موقع میزان گرفتگی در شریانهای پا بوده و بدون ضرر و غیر تهاجمی است و دقتی بیش از 90 درصد دارد.بیشتر ما تمایل به نادیده گرفتن ناراحتی های جسمی جزئی به عنوان بخشی از پیری داریم. اما نادیده گرفتن این علائم ، همانطور که در بالا آموخته ایم ، می تواند صدمات جبران ناپذیری به بدن ما وارد کند.با تشخیص زودتر بیماری به پزشک اجازه میدهد بهترین درمان را معرفی کند.در افرادی که در شریانهای پای خود دچار انسداد یا تنگی هستند 4-3 برابر بیشتردرمعرض حوادث قلبی عروقی هستند.[بروشور تصاویر و فیلم های چگونگی انجام تست ABI در ادامه متن موجود است]

 چه کسی به یک آزمایش شاخص براکیال مچ پا نیاز د

Recomendation

در بلغین دیابتی بدون غلائم وممساور یا بالای 50 سال,بیماری میکروواسکولار در هر جای بدن,یا عوارض پا ها یاهر نوع اختلال ارگان انتهایی end organ damage غربالگری برای PAD تست  با دستگاه ABI اندکس توصیه می شود تا راهنمایی جهت درمان جلوگیری بیماری قلبی و حفاظت از پا ها باشد.

بیماری شریان محیطی (PAD) پاها 13% از افراد بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که PAD در حدود ۱۰ درصد از افراد بالای ۵۵ سال دیده می‌شود.گاهی اوقات PAD «ساکت» است و 70%افراد از ابتلا به آن آگاه نیستند و فقط موقعی که به عوارض شدید ان مبتلا می شوند علائم نشان می دهد. اما PAD می‌تواند موجب درد در پاها، به ویژه در پیاده‌روی، شود و این نوع PAD علامت‌دار حدود 5% از افراد را در کشورهای غربی بین 55 تا 74 سالگی درگیر می‌کنند. در PAD، رسوبات چربی (آترواسکلروز) و لخته شدن خون موجب باریک‌شدگی و انسداد شریان‌ها می‌شود. این امر منجر به ضعف جریان خون به عضلات طی ورزش می‌شود و علامت کلاسیک درد عضلانی را طی راه رفتن ایجاد میکند که پس از استراحت از بین می‌رود (لنگش متناوب). در موارد شدید PAD علائم درد در حین استراحت، زخم و گانگرن ممکن است پیشرفت کند و اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به قطع عضو بدن شود. آزمایش شاخص مچ پایی بازویی به منظور تشخیص و بررسی بیماری عروق شریانی محیطی اندام تحتانی در بیمار انجام می‌شود. در این بیماری با تنگ شدن شریان‌ها،جریان خون کاهش می‌یابد که معمولاً در پاهای بیمار تشخیص داده می‌شود. اگر فردی هنگام راه رفتن از درد پا شکایت داشته یا عوامل خطر بروز بیماری عروق محیطی در او وجود داشته باشد، ممکن است پزشک انجام تست ABI را توصیه نماید. از عوامل خطر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:بنابراین اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر این علائم را تجربه نکرده اید ،باید به طور منظم غربالگری کنید

.طبق توصیه انجمن قلب و عروق آمریکا افراد زیر در گروه ریسک مبتلا به بیماری عروقی شریانی پا قرار دارن

1-بیشتر از 70 سال [بالای 65 سال در اروپا]                                                                      download_1.jpg  images_4.jpg

2-بیش از 50 سال با سابقه دیابت

3-بیش از 50 سال با عادت به سیگار کشیدن

4-بیش از 50 سال چاق

5-بیش از 50 سال دارای فشار خون و یا چربی بالا دارند.

6- پبماران دیابتی که فشار خون دارند

7- پبماران دیابتی که چربی خون دارند

8-بیمارانی که دچار تنگی عروق کرونر یا سابقه سکته قلبی دارند

9-بیمارانی که دچار تنگی شریان کلیه هستند

10-بیمارانی که دچار تنگی شریانهای گردن[کاروتید] هستند.

                                                                                                   

 در موارد بالا بصورت غربالگری تست اندکس مچ پایی وبازویی لازم است. غیر از موارد بالا در افراد زیر هم باید این تست انجام شود.

 

 

 

 

download_2.jpg

 

11- تمام افرادی که هنگام راه رفتن در پاهای خود احساس درد ویا لنگش دارند برای تشخیص علل عروقی مثل تنگی شریان‌های پا و افتراق آن از علت‌های دیگر مانند دردهای عصبی و از تنگی کانال نخاعی انجام می‌شود.

12-تمام افرادی که هنگام راه رفتن در پاهای خود احساس درد شامل گرفتگی ، بی حسی و یا سنگینی دارند.

13-افرادی که تغییر رنگ پوست پا مانند رنگ پریدگی یا مایل به آبی هستند.

14-افرادی که احساس سردی در پا یا احساس حرارت کم در پای در گیر دارند.

15-افرادی که رشد کند در ناخن و موی پای در گیر دارندو یا ریزش مو ویا موهای کمتر در پای در گیر دارند

16-افرادیکه پوست براق؛فلس مانند،ناهموار ،پولک دار و پینه و میخچه  دارند.

17-زنان حامله[باردار] دارای واریس و ورم پا مخصوصا اگر یکطرفه باشد.

18-افرادی که اختلالات نعوظی آلت تناسلی دارند که بیشتر در مردان دیابتی بروز می کند.

19-نبودن نبض شریان اندام تحتانی در لمس و یا شنیدن صدای اضافی شریانی در پا

20-افرادی که سابقه فامیلی انسداد شریان پا یا سابقه فامیلی قطع پا دارند.

21-وجود زخم‌هایی در انگشتان پا، کف پا و خود پاها که با سرعت عادی بهبود نمی‌یابند.

22-پیشگویی و ارزیابی احتمال بهبود یافتن زخمهای پا

23-برای فهمیدن منشا زخمهای پا .این تست بر اساس توصیه‌های علمی،برای تشخیص علل عروقی مثل تنگی شریان‌های پا و افتراق آن از علت‌های دیگر مانند زخمهای عصبی و تنگی کانال نخاعی و بیماری های وریدی انجام می‌شود.

24-برای مشاهده اینکه درمان چقدر موثر است نیز انجام می شود (مثل درمان دارویی، برنامه ورزش، آنژیوپلاستی یا ستنت‌گذاري يا جراحي باي‌پس) وبرای بررسی خطر حمله قلبی و سکته مغزی انجام شود.

25-قبل از درمان فشاری واریس  یا بیماریهای وریدی [انتخاب نوع جوراب یا باند کششی] ،مناسب بودن جریان خون شریانی تعیین شود.[توضیحات بیشتر در ادامه مطلب]

26- با توجه به مقدار جریان خون شریانی، کشش مناسب و ایمن در واریس و بیماریهای وریدی  تعیین می شود.ت[توضیحات بیشتر در ادامه مطلب]

27-پیشگویي كننده بيماري هاي قلبی عروقی خطرناک شریانی پا و كرونر در بيماران عادی و ديابتي

28-در افراد کمتر از 50 سال ، اما از چاقی یا کلسترول بالا  فشار خون دیابت  ،سابقه سیگار ویا از بقیه ریسک فاکتور های بیماری شریانی، رنج می برند.

29- در افرادی که سطح بالای هموسیستئین در خون دارند Homocysteine

30- در تعيين پيش آگهي و پیش بینی بيماران دچار بيماري قلبی و عروقي منتشر و خطرناک کمک می کند.همچنین براي بررسي موفقيت اقدامات مداخله‌اي يا جراحي، نظير آنژيوپلاستي، استنت‌گذاري يا جراحي باي‌پس اندام تحتاني سودمند باشد. با این حال ، آزمایش عروقی ABI نه تنها لازم است بلکه مهم است زیرا به پزشک کمک می کند تا جریان خون در شریان های شما را آزمایش کند و بیماری های تهدیدآمیز را پیش بینی کند.به دلیل دقت و جامعیت این آزمون به خاص ترین روش در تشخیص بیماریهای عروق محیطی و استرس شریانی تبدیل شده است.

 

دستگاه ABI چیست؟

شاخص پایی بازویی که به وسیله دستگاه ABI انجام می‌شود، یک تست سریع و غیرتهاجمی می‌باشد که برای تشخیص اولیه بیماری عروق محیطی استفاده می‌شود.تست غیر تهاجمی در پزشکی به این معنی است که مثل جراحی‌ یا آنژیوگرافی، این تست از پوست بدن عبور نمی‌کند و با بافت‌های داخلی بدن هیچ تماسی ایجاد نمی‌‌کند و تست به‌ صورت ساده فقط از روی بدن انجام می‌شود، مانند عکس‌ برداری‌های ساده رادیوگرافی.

شاخص پایی بازویی (ABI) چیست و چه کاربردی دارد؟

آزمایش شاخص پایی بازویی (ABI) روشی سریع و غیر تهاجمی برای بررسی وجود بیماری‌های عروق محیطی (PAD) است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که شریان‌های نازک شده باعث کاهش جریان خون به اندام‌های فرد شوند. افرادی که دچار این مشکل می‌شوند، بیشتر در معرض خطر بیماری‌‌هایی همچون سکته قلبی، سکته مغزی، درد پا، زخم‌ پا و نهایتا در خطر نیاز به قطع کردن پا هستند. PAD می‌تواند باعث درد پا هنگام راه رفتن شده و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را نیز افزایش دهد.در تستی که توسط دستگاه ABI انجام می‌شود،تست ABI مچ پایی بازوی فشار خون مچ پا و بازوی بیمار را اندازه گرفته و با هم مقایسه می‌کند. پایین بودن عدد این شاخص ممکن است نشان دهنده باریک شدن و تنگی یا انسداد عروق پا باشد.بیماری‌های عروق محیطی یکی از بیماری‌هایی است که شیوع آن پس از ۵۰ سالگی افزایش می‌یابد و گاهی در صورت عدم تشخیص و درمان خطرات جدی را برای فرد در پی دارد. می‌دانیم که برای تشخیص یک بیماری باید ابزاری برای تشخیص در دست داشته باشیم. هر چه این ابزار تشخیصی راحت‌تر و کم هزینه‌تر و قابل دسترس‌تر باشد، بهتر است. آیا ابزاری با مزیت‌های ذکر شده برای تشخیص بیماری عروق محیطی وجود دارد؟ تست ABI یا شاخص پایی بازویی تستی ارزان و قابل دسترس است که برای این منظور انجام می‌شود. اندازه‌گيري شاخص مچ پا ـ بازويي معرف يک شيوه غير تهاجمي عيني براي تشخيص بيماري شرياني محيطي است. گزارش استفاده که اين آزمون حساسيت بالاي 90 و ويژگي 95 براي تشخيص بيماري شرياني محيطي دارد. از آن مي‌توان به راحتي در مطب استفاده نمود.فرد ممکن است.این تست هیچ عارضه خاصی برای بیمار ندارد. فقط امکان دارد وقتی کاف فشارخون روی دست یا پا باد می‌شود، مثل زمانی که می‌خواهید یک فشار خون ساده را اندازه بگیرید، کمی احساس ناراحتی ایجاد شود که با خالی شدن باد کاف، بلافاصله این احساس ناراحتی از بین می‌رود. در افرادی که در دستان یا پاهای خود درد شدید دارند، امکان دارد پزشک به جای انجام این تست، روش‌های تشخیصی دیگری همچون سونوگرافی شریانی توصیه کند.

آزمایش اندکس پایی بازویی را قبل از پیاده روی روی تردمیل و یا بلافاصله پس از آن انجام دهد. تست شاخص تمرینی مچ پایی بازویی نیز می‌تواند شدت تنگی عروق را در هنگام راه رفتن ارزیابی کند.بیماری عروق محیطی نیز به این معنی می باشد که شریان‌های اندام‌ها و به صورت بسیار شایع‌تر پاها دچار تنگی یا انسداد می‌شوند.

 

نتایج تست ABI تست شاخص بازویی – قوزک
 پس از انجام تست، عدد شاخص پایی بازویی، با تقسیم فشار سیستول (فشار بالاتر) در پا به فشار سیستول در دست، به دست می ‌آید که این عدد در دو پا به ‌صورت جداگانه محاسبه ‌شده و براساس وضعیت بیمار، ممکن است در چند سطح نیز اندازه ‌گیری‌ شود. به ‌صورت کلی چنانچه نسبت به دست، فشار خون در پا، پایین ‌تر باشد، این به معنی تنگی در شریان‌های پا است.

عدد به دست آمده به عنوان شاخص پایی بازویی، به‌ صورت کلی به این‌ صورت تفسیر می ‌شود:

 بین ۱ تا ۱.۴: سالم بدون انسداد (۱.۰ تا ۱.۴). این عدد نشان می‌دهد که احتمالاً فرد PAD ندارد. چنانچه عدد به دست آمده در این محدوده باشد، به این معنی است که وجود تنگی در شریان‌های پا خیلی بعید است.اما اگر علائم بیماری عروق محیطی دیده شود، پزشک ممکن است تست شاخص تمرینی پایی بازوی را درخواست کند.

کمتر از یک: وجود تنگیچنانچه عدد به دست آمده کمتر از ۱ باشد، به معنی تنگی در شریان‌های اندام تحتانی است. و هر چه این عدد کمتر باشد به معی شدید تر بودن تنگی و بیماری است که براساس عدد به دست آمده می تواند از خفیف تا شدید طبقه ‌بندی شود.انسداد مرزی (۰.۹۱ تا ۰.۹۹). این عدد نشانگر حد مرزی بودن شرایط بیمار است. پزشک ممکن است انجام آزمایش اندکس تمرینی مچ پایی بازویی را به فرد توصیه کند.

0.90 یا کمتر:این نشان دهنده بیماری شریانی محیطی استPAD (کمتر از ۰.۹۰). عددی در این محدوده غیر طبیعی تلقی شده و مطرح کننده PAD است. پزشک ممکن است انجام آزمایش‌های بیشتر مانند سونوگرافی یا آنژیوگرافی را به منظور بررسی شریان‌های پاهای بیمار توصیه کند.مقادیر غیر طبیعی به این معنی است که شما احتمال بالاتر داشتن شرایین باریک شده در بخش های دیگر بدن خود  را دارید. این حالت  می تواند ریسک حمله قلبی یا سکته مغزی شما را افزایش دهد.

0.70-0.90 :از 0.70 تا 0.90 بیانگر انسداد خفیف است.        0.69-0.40 :امتیاز به انسداد متوسط

اگر بیمار به دیابت شدید مبتلا باشد یا انسداد ملاحظه‌ای، دیده شود،ودستگاه نبض ضعیف نشان دهد باید نوع وشکل موج را از قسمت waveform نگاه کنیم زیرا فرم موج رابهتر نشان می دهد.ممکن است پزشک برای بررسی دقیق‌تر به فشار خون انگشتان بزرگ پا نیاز داشته باشد.بسته به شدت انسداد، پزشک ممکن است موارد تغییر در سبک زندگی، دارو درمانی یا جراحی برای درمان PAD را توصیه کند.

 کمتر از 0.4 :اگر مقدار ABI کمتر از 40/0 باشد ، بدین معنی است که PAD در بیمار به میزان قابل توجهی پیشرفت کرده و باعث انسداد شدید شده است. در اینجا ، زخمهای جراحی یا برای بهبودی آهسته هستند یا به هیچ وجه بهبود نمی یابند. اگر بیمار زخم های غیر بهبودی داشته باشد ، تجدید عروق برای افزایش جریان خون در اطراف شریان های مسدود شده گزینه درمانی مناسب تر است. در صورت وجود PAD شدید ، بیمار به احتمال زیاد به یک متخصص عروق – پزشک متخصص در بیماری های عروقی مراجعه می کند.

 بیشتر از ۱.۴:

اگر عدد به دست آمده از ۱.۴ بیشتر باشد، به این معنی است که شریان‌های اندام تحتانی دچار سفتی شده و کاف فشار خون قدرت فشار کافی بر شریان را در هنگام باد کردن نداشته ‌است.اعداد به یک رگ خونی قابل فشرده سازی نشده اشاره دارد.اعداد به یک رگ خونی قابل فشرده سازی نشده اشاره دارد. در این شرایط نیاز است که برای تشخیص دقیق،اندازه گیری فشار انگشت شصت Toe pressure و یا اندازه کیری حجم نبض Pulse volume record =PVR  یا سونوگرافی از شریان‌های پا انجام ‌شود ی[ شاخص شست پا به بازو (TBI) اندازه‌گیری شود که نسبت فشار خون در شست پا به بازوی دست اندازه ‌گیری می‌ شود ]. در مورد بیماران مسن یا دیابتی ، رگهای خونی ممکن است تا حدی سخت نشوند که دکمه از بین نرود ، سیگنال بالاتری را در فشار کاف داشته باشد و مقادیر غلط فشار خون را نشان دهد. در اینجا ، دستگاه های عروقی ABI نتایج صحیحی را ارائه نمی دهند که نیاز به پزشک برای انجام آزمایش دیگری دارد.[دستگاهی که در مرکز ما است پروب اسیلومتری پلتیسموگرافی دارد وحجم جریان خون را نشان می دهد پس میزان خطا حذف می شود.

نتایج نتیجه ABI می تواند به تشخیص بیماری شریانی پیرامونی کمک کند. ABI پایین به این معنی است که شما PAD دارید. افت اندک در ABI با ورزش، حتی اگر شما ABI معمولی در حالت استراحت داشته باشید، احتمالا به این معنی است که شما PAD دارید.نتیجه تست ABI غیر طبیعی ممکن است نیاز به تست بیشتر برای تعیین مکان و شدت PAD یا گرفتگی عروق قلبی که ممکن است وجود باشد، داشته باشد نکته مهم این است که همچنین ممکن است این تست بعد از یک ورزش یا همان تردمیل نیز تکرار شود تا دقت تست برای تشخیص تنگی یا انسداد شریان های پا افزایش داده شود.اعداد به دست آمده و محدوده های گفته شده متفاوت خواهد بود که پزشک شما تفسیر اعداد جدید را توضیح خواهد داد.تست شاخص بازو – قوزک(ankle –brachial index) (ABI) با اندازه گیری فشار خون در قوزک و در دست در حالی که فرد در حال استراحت است انجام می شود. بعضی افراد تست ورزش هم انجام می دهند. در این مورد، اندازه گیری های فشار خون در هر دو منطقه بعد از چند دقیقه راه رفتن روی تردمیل تکرار می شود.نتیجه شاخص بازو- قوزک برای پیش بینی شدت بیماری شریان پیرامونی(PAD) استفاده می شود. افت اندک در ABI شما با ورزش به این معناست که شما احتمالا PAD دارید. این افت ممکن است مهم باشد به خاطر اینکه PAD می تواند مرتبط با ریسک بالاتر حمله قلبی یا سکته مغزی باشد.

پس از انجام تست، بر اساس شدت تنگی، از بین موارد زیر توصیه هایی به بیمار داده انجام می شود:

1-تغییر شیوه زندگی و کنترل فاکتورهای خطر،درمان شامل تجویز درمان پیشگیرانه ثانویه و مشاوره تغییر در شیوه زندگی (ورزش، ترک سیگار، رژیم غذایی، وزن)، و برای کسانی که با اختلال در کیفیت زندگی همراه هستند،درمان ممکن است شامل ورزش‌درمانی تحت نظارت

2- درمان دارویی،

3-آنژیوپلاستی و درمان با بالون یا استنت

4-در مواردی نیز جراحی. همچنین فریز   درمان ممکن است شامل ورزش‌درمانی تحت نظارت و یا برقراری مجدد جریان خون باشد، که معمولا به جای عمل جراحی، درمان داخل عروقی انجام می‌شود.

5-ممکن است به تست های تشخیصی دیگری نیز نیاز داشته باشد تا درمان مناسب تعیین شود. مانند سونوگرافی شریانی،سی تی آنژیوگرافی و یا آنژیوگرافی سونوگرافی داپلکس (DUS) جریان خون را در شریان‌ها نشان می‌دهد و غیرتهاجمی است اما فقط یک رادیولوژیست با تجربه می‌تواند تصاویر مفید دریافت کند. کارکنان بیمارستان می‌توانند از دیگر آزمایشات برای تصویرسازی رگ‌های خونی استفاده کنند، یعنی آنژیوگرافی توموگرافی کامپیوتری (CTA)، آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA) و آنژیوگرافی کاتتر.آزمون ABI غیرتهاجمی و ارزان است و به‌طور گسترده‌ای در بالین استفاده می‌شود.

در انتخاب نوع جوراب یا باند کشی  در افرادی که واریس یا دیگر بیماری وریدی دارند،چه کمکی می کند؟

A-اگر ABI بالای 0.81 با شد می توان از درمان فشاری بالا 40-30 استفاده نموده است.

B-ولی اگر ABIبین 0.80-0.51 باشد می توان از درمان فشاری متوسط 30-20 استفاده کرد

C-اگر پایینتر از 0.50 باشد . بهیچوجه از جورابها یا باندهای کشی برای درمان واریس یا بیماری وریدی استفاده نشود.و بیمار فورا جهت درمان عروقی ارجاع شود.

#ضمنا در این مطب این تست انجام می شود .نسخه ،پرینت گزارش تست و فاکتور تعرفه جهت ارائه به بیمه های تکمیلی ارائه می شود.#

محدودیت شاخص بازویی مچ پا در چیست؟

این شاخص محدودیت های خود را دارد. به عنوان مثال ، آزمایش نشان نمی دهد که انسداد در کجاست و یا چقدر شدید است. استفاده از شاخص مچ پا ـ بازويي محدوديت‌هايي دارد. اين موارد شامل اندازه‌گيري‌هاي نادرست در نتيجه عروق کلسيم دار شده يا غير قابل فشرده شدن (که اندازه‌گيري‌هاي بالاي کاذب ايجاد مي‌کنند) . البته با استفاده از دستگاه های جدید این نقص تا حدود زیادی برطرف شده است.

تست توسط دستگاه ABI چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام این تست که توسط دستگاه ABI انجام می‌شود شما روی تخت به پشت می‌خوابید، و سپس فردی که تست را انجام می‌د‌هد که معمولا توسط پزشک یا پرستار انجام می‌شود، کاف های بازو و مچ پای راست و چپ بسته می شود و دستگاه با فشار دگمه استارت فشار خون بازویی و مچ پاها را انداره میگیرد و اندکس بازویی و مچ پا را محاسبه می کند و اعلام می کند. همزمان فشار خون یک دست و هر دو پای شما را اندازه می ‌گیرد. اندازه ‌گیری فشار پاها در این تست ممکن است در چند سطح انجام ‌شود. برای این تست، مانند اندازه ‌گیری معمول فشار خون، از کاف فشار خون استفاده می‌شود که روی اندام مورد نظر بسته ‌شده و با بادکردن و خالی‌ کردن کاف، فشار خون اندازه ‌گیری می‌شود. اما به جای استفاده از گوشی پزشکی در اندازه ‌گیری معمول فشار خون، در این روش از پروب صوتی داپلر (دستگاه اولتراسوند) ویادر دستگاه های جدید پروب پلتیسموگرافی استفاده می ‌شود. این وسیله که مانند پروب اکو و سونوگرافی می‌ باشد، هیچ دردی نداشته و با قراردادن آن روی بخشی از پوست دست یا پا که شریان مورد نظر از آن عبور می ‌کند، فرد انجام ‌دهنده تست، صدای عبور خون از آن شریان را در وقت خالی کردن هوای کاف خواهد شنید. همچنین مقداری ژل نیز روی سر پروب یا پوست شما مالیده می ‌شود که تست با دقت بیشتری انجام ‌شودالبته در دستگاه های جدید ژل لازم نیست. این تست مانند اندازه‌ گیری فشار خون معمولا کاملا بدون درد و ناراحتی بوده و فقط باد کردن کاف فشار ممکن است کمی احساس ناراحتی ایجاد کند که با خالی کردن هوا، بلافاصله از بین می ‌رود.این تست حدود یک دقیقه طول می‌ کشد البته در دستگاه قدیم 15 دقیقه طول می کشد و بعد از انجام آن نیز هیچ مراقبت و احتیاط خاصی نیاز ندارد. 

آمادگی های قبل از تست

انجام این تست به آمادگی خاصی نیاز ندارد. فقط بهتر است لباسی آزاد و گشاد به تن داشته باشید که فرد انجام دهنده تست، بتواند راحت کاف فشار خون را در بخش های مختلف دست و پای شما ببندد وفشار ها را اندازه گیری می کند.

مزیت های دستگاه جدید نسبت به دستگاه قدیم ABI

1- نرم افزار پیشرفته کامپیوتری که حتی انسداد و ایسکمی شدید وکلسینوز پزشکی  از نتایج کاذب جلوگیری می کند 2-سنسور پلتیسموگرافی کوچکترین تغییرات حجم جریان خون را تشخیص می دهد و احتمال اشتباه انسانی را از بین می برد. اپراتور یاد فرد انجام دهنده ،اموزش خاصی لازم ندارد.3- کاف های مخروطی شکل با شکل ساق پا سازگاری دارد.4- اندازه گیری بازو و ساق های پا همزمان انجام می شود.

عوارض تست ABI و کنترانديکاسيون‌ها;
این تست عارضه خاصی برای بیمار ندارد و فقط ممکن است وقتی کاف فشار خون روی دست یا پا باد می‌شود، مانند اندازه‌گیری یک فشار خون ساده، کمی احساس ناراحتی ایجاد شود که با خالی شدن باد کاف، بلافاصله این احساس ناراحتی از بین می‌‌رود. در افرادی که درد شدید دست یا پا دارند، ممکن است پزشک به جای این تست، روش‌های تشخیصی دیگری مانند سونوگرافی شریانی توصیه ‌کند. معدود کنترانديکاسيون‌هاي اندازه‌گيري اندکس مچ پا ـ بازويي عبارتند از: درد شديد در ساق يا پاي بيمار و وجود ترومبوز وريدي عمقي که ممکن است به جابجايي ترومبوز منجر گردد. در يک بيمار مشکوک به ترومبوز وريدي عمقي، انجام يک بررسي سونوگرافي دوپلکس به منظور رد کردن اين احتمال پيش از اندازه‌گيري شاخص مچ پا بازويي عاقلانه است. اگرچه اندازه‌گيري‌‌ها ممکن است در صورت کلسيم دار بودن يا غير قابل فشرده شدن عروق (به طور مثال در بيماران مسن، بيماران مبتلا به ديابت يا بيماران دچار نارسايي کليه مراحل انتهايي که نيازمند دياليز هستند) تغيير يافته باشند، اين وضعيت‌ها کنترانديکاسيون‌هاي قطعي براي اندازه‌گيري شاخص مچ پا ـ بازويي نيستند.در نوزادان و کودکان زیر 3 سال انجام نمی گیرد.

آماده‌سازي تجهيزات

براي اندازه‌گيري يک شاخص مچ پا ـ بازويي، شما نيازمند تجهيزات زير خواهيد بود: يک دستگاه اسیلومتری پلتیسموگراف [ در دستگاه قدیمی داپلر موج پيوسته،‌ژل سونوگرافي، يک فشارسنج با کاف فشارخون . به منظور بررسي عروق خوني محيطي شما به يک پروب سونوگرافي داپلر با فرکانس MHz 9-8 نياز داريد. يک پروب دستي داپلر معمولا براي اندازه‌گيري شاخص مچ پا ـ بازويي کافي است.]و 3 کاف اندازه گیری فشار خون . عرض کيسه کاف فشار خون بايد 20 %بزرگ‌تر از قطر اندام اندازه‌گيري شونده باشد يا به عبارت ديگر، کيسه بايد معادل 40 %محيط اندام باشد. بيمار بايد در وضعيت خوابيده به پشت و در يک محيط گرم معاينه گردد تا بيمار در وضعيت راحتي باشد و از صحت معاينه اطمينان حاصل گردد. نحوه عمل و محاسبه این محاسبه بطور اتوماتیک توسط دستگاه انجام می شود. بیمار 5 دقیقه قبل تست روی تخت دراز بکشد و در حین تست که 1 دقیقه طول می کشد صحبت نکند یا بدنش را حرکت ندهد.کاف را بهتر است در دست راست بگذاریم زیرا احتمال تنگی شریان ساب کلاوین کم است.در زنانی عمل جراحی پستان انجام دادهاند کاف بازویی را در سمتی که عمل جراحی انجام نداده بگذارید.در افرادی که کانولاس داخل وریدی و فیستول شریانی وریدی دارند کاف بازویی را به بازوی دیگر ببندید زیرا احتمال جراحت اندام وجود دارد.

 
 

چرا تست شاخص بازو – قوزک انجام می شود؟اندكس پائي/ بازوئي به عنوان يك تست پيش گوئي كننده بيماريهاي عروق كرونر در بيماران ديابتي

مقدمه: بيماري قلبي و عروقي علت اصلي مرگ ناشي از ديابت است و در بيماران مبتلا به ديابت 4-2 برابر شايعتر از جمعيت عمومي مي باشد. بيماريهاي عروق محيطي نيز در بيماران ديابتي 4 برابر شايعتر است. مطالعات متعددي همراهي بيماري عروق محيطي را با درگيري عروق كرونر و حتي كاروتيد به اثبات رسانيده اند. اندكس (Ankle/Brachial Index) ABI يك تست حساس و اختصاصي (حساسيت 95% و ويژگي 99%) جهت سنجش بيماريهاي عروقي محيطي مي باشد. هدف یک مطالعه در ایران ارزيابي قدرت پيشگويي كننده ایندكس ABI در تشخيص بيماريهاي ايسكميك عروق در بيماران ديابتي مي باشد.نتیجه :اندکس فشار مچ پایی بازویی یک اندکس با ارزش برای اندازه گیری بیماری کرونری قلب ،مخصوصا در بیماران فشار خون بالا می باشد.هرچند اکثریت این بیماران بدون علامت هستند وو هنوز حوادث قلبی عروقی حاد ندارند.

 

 

 

 MESI-ABPI-1200X682-web-1.jpg

 

 



 photo_2020-08-03_12-21-56.jpg

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
پیوست ها:
فایلحجم فایلدانلود ها
دستگاه Mesi ABI 708 kB352

اطلاعات تماس

مطلب دکتر ابراهیم  محمدی {ساتلیخ}

گلستان - گنبد کاووس- امام خمینی شمالی- نرسیده به میدان یادبود- پلاک  378

تلفن: 33290922 - 017

 

مرکز معاینات سلامت شغلی

گلستان - گنبد کاووس- بلوار سینا- نبش کوچه دهم - پلاک 136-134-132

تلفن: 33385039 - 017 ، 33385029 - 017

rsform